Saha testi: PV Modülleri

Tekli, Çoklu, PERC ve İkili PV Modüller arasında gerçek verilere dayalı karşılaştırma.

Toplam güneş enerjisi verimi: --
S
Toplam güneş enerjisi verimi: --
S
Toplam güneş enerjisi verimi: --
S
Toplam güneş enerjisi verimi: --
S
Toplam güneş enerjisi verimi: --
E
Toplam güneş enerjisi verimi: --
W
Romanya
--
--
Kurulum tarihi: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Işınım

* Bu bir saha testidir ve sonuçlar bu konumda bu kuruluma özeldir. Çevresel etkilere göre sonuçlar farklı olabileceği için lütfen kendi durumunuza en uygun çözüm için araştırma yapın.

Sonuçların sıfırlandığı 27/03/2023 itibarıyla toplam güneş enerjisi üretimi:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
PERC: 9471 kWh
PERC-doğu: 1970 kWh
PERC-batı: 1730 kWh

Yelkenli Yat

Sessizliğin keyfine varın

Rüzgar enerjisinden faydalanabilmek, deniz yolculuğunu daha da unutulmaz bir hale getirir. Duyacağınız tek ses, rüzgarın esintisi ve dalgaların kırılması olacak. Peki motor ve jeneratör kapalıyken teknedeki elektronik ekipmana güç sağlamanın en iyi yolu nedir? Victron, ihtiyacınız olan gücü sağlamak için enerji depolama ve güneş enerjisi üretimini bir arada sunar. Sessizlik ise ön plandadır.

Yolculuğunuz için ne kadar enerjiye ihtiyacınız var?

İster hafta sonu için denize açılıyor olun, ister dünya turuna çıkın, iki planı da aynı Victron çözümünün desteklemesi muhtemeldir. Tekne üzerindeki ideal çözümü gerçekten belirleyen konfor düzeyidir. Victron ile neredeyse her türlü planınız için enerji gereksinimlerinizi karşılayabilirsiniz. Aşağıda örnek olarak, “ortalama” yelkenli yatlar için “normal” ve “yoğun” enerji profillerini sunduk.

İdeal Enerji Planınıza göz atalım.

Tüketim

İhtiyacınız ne kadar?

Modern bir yelkenli yatta, çok sayıda elektrikli ekipman bulunur. Teknenin çalışmasını sağlamak için kullanılan çoğu alet genelde DC güç kullanırken daha büyük (ev tipi) aletler için AC güç gereklidir. Tahmini güç tüketimi hesaplanırken bu ekipmanların çoğunun beklenen Watt cinsinden tüketim değeri artar. Zaman da aynı ölçüde önemlidir. Bir mikrodalga fırın 1000 Watt tüketime sahip olsa da bu tüketim sadece 2 dakika için geçerlidir. Bir buzdolabı ise 50 Watt kadar az bir enerji harcamasına karşın 24 saat boyunca çalışmaktadır.

Bir fikir oluşturması açısından, “normal” ve “yoğun” kullanıma dayanan 2 sistem örneğini özetledik.

1,2 - 2,4 kWh / gün

“normal” ve “yoğun” enerji tüketimi.Daha fazlasını okuyun

Daha fazlasını okuyun

Örnek 1

Mikrodalga saatte 1000 W kullanır fakat sadece 2 dakika çalışır.
1000 W / 60 x 2 = 0,03 kWh / 2 dakika

Örnek 2

Buzdolabı ise saatte 50 W harcar fakat tüm gün çalışır (fiilen günün yarısında soğutma).
50 W x 24 sa/2 = 0,6 kWh / gün

Depolama ve dönüştürme

Ne kadar enerji depolanmalıdır?

Enerji depolamak, denizde kıyı gücünden yararlanmanıza veya gün içinde biriken güneş enerjisini gece kullanmanıza olanak sağlar. İnvertör, depolanan enerjiyi 230 V’ye dönüştürecektir. Yelkenli yatlarda, akü şarjları arasında genelde uzun aralıklar olduğundan, ana akünüzün büyük bir kapasitesi olmalıdır. Kural olarak, kıyı/motor/jeneratör/güneş enerjisi olmaksızın teknede geçirilecek 48 saat olarak hesaplarız. Daha fazla bağımsızlık için günlük güç tüketimini gün sayısıyla çarpın.

x 2

Güçlü bir lityum akünün depolama kapasitesi, günlük güç tüketiminin iki katı olmalıdır.

x 4

±%50 daha düşük olan deşarj kapasitesi nedeniyle bir kurşun-asit akünün depolama kapasitesi, günlük güç tüketiminin dört katı olmalıdır.

Dönüştürme

İnvertör, ortalama yükü sürekli olarak karşılayacak büyüklükte ve beklenen pik elektrik akımına uygun olmalıdır. İnvertörlerimiz bu konuda oldukça başarılıdır (ortalama 2 x sürekli akım).

Üretim

Güç nereden geliyor?

Enerjinin tamamı siz kullanmadan önce üretilmelidir. Victron, bir dizi seçeneği birleştirmenize olanak sağlar. Birincisi, marinada kıyı gücü bulunur. Birkaç Amper ile sınırlı olsa da, prensip tak-çalıştır şeklindedir. Denizde yolculuk yaparken teknenin motorunda (ekstra) alternatör kullanabilirsiniz. Ortalamadan daha büyük olan yatlar jeneratör kullanır diğer örneğimize bakın. Ancak, jeneratörün gürültüsü deniz yolculuğu keyfine gölge düşürebilir. Son olarak, ücretsiz enerji elde etmek için güneş panelleri kullanabilirsiniz.

Enerji kaynakları

İnvertör/şarj cihazı
20A - 30A
Alternatör
70A - 90A
Güneş enerjisi
160W - 200W

Güç profili

Üretimle denge içinde olması gereken günlük enerji tüketimine dayalı olarak kWh cinsinden normal ve yoğun enerji profilleri.

Ah depolama aküleri, kurşun-asit aküler kullanarak kapasiteyi iki katına çıkarır.

Tarayıcınız son teknolojileri desteklemiyor. Bu bölümü düzgün görüntülemek için modern bir tarayıcı kullanın.

Sistem şeması

Lityum ve kurşun-asit akü bazlı bir sistem için

Sistem tasarımı faktörleri sağlam bir sisteme nasıl dönüştürülür?

Ana akü
Yükleniyor

GX 4G modülleri

GX 4G modülü, Victron Energy sisteminize mobil internet bağlantısı kazandırır. Sisteminiz bir 4G ağının kapsama alanında olduğunda, VRM web sitesine veri gönderir ve sistemi akıllı telefonunuzdan izleyebilmenizi sağlar. Modül, yaptığınız gezileri kaydederek ve sistemin etrafına bir coğrafi çerçeve çizerek GPS takip özelliği ekler. Sistem, coğrafi çerçeve alanının dışına çıktığında e-posta aracılığıyla bir ikaz alırsınız.

Victron Energy, çok sayıda 4G modülünün yanı sıra ilk beş yıl için herhangi bir aylık ücret veya abonelik olmaksızın çalışan GlobalLink 520 modemi ve farklı 4G modüllerini kullanıma sunar. 4G Modemlerimize göz atın GlobalLink 520 ürünümüze göz atın

AC devices

You’ll want to bring small devices on board for your trip. Or use household appliances like a microwave. These usually run of an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Television
  • Refrigerator
  • Microwave

Being able to plug-in these device saves you the trouble of finding a DC version.

Boat engines

Sailing yachts have one or two diesel engines (Catamarans) to get from harbour to horizon. The engines come with alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On bigger yachts you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.

Battery Management Systems

Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.

Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.

Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.

Tüm Akü Yönetim Sistemlerimize göz atın

Akü Monitörleri

Akü monitörü, akünüzün “yakıt göstergesi” gibidir. Ne kadar güç harcandığını ve yüklendiğini kaydeder. Akü monitörü şarj durumunu, kalan kapasiteyi ve boşalana kadar kalan süreyi hesaplar. Akü voltajı, akünün ne kadar dolu olduğuna (özellikle de yük altında değilken) ilişkin tam bir gösterge sağlamaz. Bu işi akü monitörü yapar.

Victron Energy akü monitörleri şarj döngüsü sayısı, en derin deşarj, en yüksek voltaj, en düşük voltaj gibi tarihsel verilerin kaydını tutar. Düşük voltaj ya da düşük şarj gibi kritik durumlarda sizi uyarır ve hatta maliyetli akü hasarlarını önlemek için bütün gücü kapatabilir ya da bir jeneratör çalıştırabilir.

Victron, ekranlı ya da ekransız akü monitör seçeneklerine sahiptir. Akıllı versiyonlar ücretsiz VictronConnect uygulamamızdan detaylı verileri izlemenize ve ayarları yapmanıza olanak tanır.

Çoğu Lityum sistemi, akü bilgilerini daha geniş sisteme aktarabilen bir Akü Yönetim Sistemi gerektirir. Bu doğrultuda Akü Monitörü gereksiz hâle gelebilir. Daha fazla bilgi için Akü Yönetim Sistemine göz atın. Tüm Akü Monitörlerimize göz atın

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

Boat Network

Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx Ion BMS.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat Electronics

A sailing yacht is home to several electronic devices. These are all connected to the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • Navtex
  • Auto pilot
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pumps
  • Windlass
  • Bow thruster
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player

Cerbo GX

The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.

The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.

DC-DC şarj cihazları

DC-DC konvertörler ya da aküden aküye şarj cihazları (dahili şarj algoritması bulunan konvertörler) (akıllı) alternatör ile marş aküsünün şarj işlemi için servis aküsüyle (eşit veya farklı voltajlardaki) birleştirildiği ikili akü sistemlerinde kullanılır. Ayrıca, özel aküleri bulunan bileşenleri (ör. baş pervanesi) şarj etmek ya da servis aküsü grubundan farklı bir voltajı olan bileşenleri çalıştırmak için de kullanılabilirler.

Pek çok DC-DC şarj cihazı 12 V veya 24 V sistemlerde kullanılabilir. Bunlar hem kurşun-asit, hem de lityum akülere uygundur. Bazı DC-DC şarj cihazı modelleri, çıkış akımını artırmak amacıyla paralel bağlanabilir. DC-DC şarj cihazları, Lityum akü gruplarını akıllı alternatörlerden (ve aynı sebeple kurşun-asit akülerden) şarj etmek için kusursuz ve güvenli bir çözümdür.

Lityum aküleri alternatörden şarj etme
Alternatörlerin çoğu lityum akülere doğrudan bağlanamaz. Bir lityum akü, alternatörün sağlayabileceğinden daha fazla akım çekecektir ve bu, alternatöre kalıcı hasar verebilir. Alternatöre zarar vermemek için alternatörün güvenli aralığında kalmanızı sağlayacak bir akım sınırlayıcı kullanılabilir.

Victron bu problemi çözmek için pek çok çözüm önerir ve DC-DC konvertörlerin kullanımı bu çözümlerden biridir:

  • DC-DC converters act as a current limiter between the alternator and the battery: the battery can be safely charged without blowing up the alternator.
  • Victron also offers alternative solutions for dual battery systems powered by alternators. Some (smart) BMS products physically limit the current drawn from the alternator, in other systems, battery combiners might be a solid option. See the datasheets for more info.
DC-DC konvertör serimize göz atın

GX GSM Dongle

The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.

GX Touch

Victron Energy Cerbo GX, sistem kurulumunuzun iletişim merkezi olarak, nerede olursanız olun her zaman kusursuz kontrole sahip olmanızı sağlar ve performansı maksimum seviyeye çıkarır. İsteğe bağlı GX Touch 50, Cerbo GX’in yardımcısıdır. Beş inçlik dokunmatik ekranı, sisteminize ilişkin genel görünüme anında ulaşmanızı ve ayarları göz açıp kapayıncaya kadar yapmanızı sağlar.

Akünün şarj durumunu, güç tüketimini, PV, jeneratör veya elektrik şebekesinden güç alımını anında görüntüleyebilir veya depo seviyelerini ve sıcaklık ölçümlerini kontrol edebilirsiniz. Kıyı gücü girişi akımı limitini kolayca kontrol edebilir, jeneratörleri (otomatik) çalıştırabilir/durdurabilir ve hatta jeneratörün gece yarısı çalışmasını önlemek için sessiz zaman aralıkları ayarlayabilirsiniz. Ücretsiz Victron Remote Management (VRM) portalı ile sistemi optimize etmek için her türlü ayarı değiştirebilir, alarmları takip edebilir, hata kontrolleri gerçekleştirebilir ve sorunları uzaktan çözebilirsiniz.

Cerbo GX, kullanımı kolay bir görsel sistemdir ve her türlü güç sorununu basit bir deneyime dönüştürür. Victron Remote Management (VRM) portalımız üzerinden kolayca bağlanın veya isteğe bağlı GX Touch 50 ekranı, Çok Fonksiyonlu Ekran ya da Bluetooth işlevselliğine sahip VictronConnect uygulamamız ile doğrudan erişim sağlayın.

Galvanic Isolator

A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.

It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.

The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter/Charger

The inverter/charger is the heart of the system. In the marina, it charges the batteries from shore power. While sailing it inverts the energy from the boat’s battery into AC power for household devices. The switch from charging to inverting and from inverting to charging is seamless.

  • Victron inverter/chargers come with a handful of outstanding features:
  • PowerControl: automatically manage battery charging to prevent an overload of the generator or shore power.
  • PowerAssist: uses the battery as a buffer to assist the shore power during peak power demand.
  • Perfect power: even sensitive devices run flawlessly on the pure sine wave power.
  • High peak-power: use motorised equipment without overheating.
  • Low self consumption.

For this power profile we would recommend:

We would recommend our Multiplus-II inverter/charger. If you have a generator on board you’ll need a Quattro inverter/charger, which has an extra input (shore power and generator).

We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a modern sailing yacht. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead.

MFD GX Entegrasyonu

The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled Multiplus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.

Shore Power

In the marina, the boat will be connected to shore power. Shore power recharges the batteries. It can also be used for maintenance and to run large AC loads.

Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse.

Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.

Solar charger

A solar charger- also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.

In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.

The rating of the solar charger is defined by the size of the solar panel. For solar panels of less than 150W or less, choose a 75/10 charger. If your solar panel produces between 150 and 220W, pick a 75/15 instead.

See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT charger

Solar panel

More and more sailing yachts area equipped with solar panels. After all, they extend the autonomy range without the noise of a diesel engine and… for free. Victron offers a wide range of small, highly efficient, solar panels that are just perfect for boats.

See our Solar Calculator to size the solar panels

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the important starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power.

VE.Direct Bluetooth Smart dongle

The Bluetooth dongle enables you to use the VictronConnect app with VE.Direct enabled devices (without Bluetooth built-in). With the app you can have real-time insight and full control, and you can access all VE.Direct enabled devices such as the smaller VE.Direct inverters, the BMV 70x series battery monitors or MPPT solar controllers.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do

VRM - Victron Uzaktan Bağlantı Yönetimi

İzleme ve yönetme

Victron Energy sistemlerinizi istediğiniz yerden izleyin ve yönetin ve ikaz ve alarmları kurarak olası sorunları erken tespit edin. VRM sayesinde, nerede olursanız olun kontrol her zaman tamamen sizdedir.

VRM, internet bağlantılı Cerbo GX ve daha küçük sistemler için GlobalLink 520 veya GSM LTE 4-g gibi bir GX cihazıyla çalışır.

İzleme

Akü şarj durumunu, güç tüketimini ve güneş panellerinden, jeneratörlerden ve şebekeden alınan gücü gerçek zamanlı izleyin. Geçmiş grafikleri ve ayrıntılı analitik raporlar ile elde edilen enerjiyi ve enerji kullanımını optimize edin. Kesin sistem arızalarını önlemek için ikazlar ayarlayarak ve alarmları takip ederek olası sorunları erken tespit edin.

Yönetim

Kıyı gücü girişi akımı limitini kolayca kontrol edebilir, invertörü açabilir, jeneratörleri (otomatik) çalıştırabilir/durdurabilir ve hatta jeneratörün gece yarısı çalışmasını önlemek için sessiz zaman aralıkları ayarlayabilirsiniz. VRM ile nerede olursanız olun her ayarı değiştirebilir, alarmları takip edebilir, tanılama kontrolleri yapabilir ve sorunları çözebilirsiniz.

Tüm GX cihazlarımıza göz atın

Lynx Smart BMS

Lynx Smart BMS, Victron Lithium Smart Akülerine özel Akü Yönetim Sistemidir (Victron Lithium harici aküler için aşağıya bakınız). Akıllı Lityum akü serimiz için birden fazla BMS mevcuttur ve Lynx Smart özellikler açısından en zengin ve tam seçenektir. Temel özellikleri şunlardır:

  • Yedek bir güvenlik mekanizması olarak kullanılan ve ayrıca uzaktan kontrol edilebilir bir ana sistem düğmesi olarak uygun entegre 500 A kontaktör.
  • Şarj yüzdesi durumunu ve daha fazla bilgiyi gösteren akü monitörü.
  • Alarm öncesi sinyal: sistem örneğin düşük hücre sebebiyle kapanmadan önce bir uyarı sağlar.
  • VictronConnect Uygulamamızla kullanım, kurulum ve izleme için Bluetooth.
  • Cerbo GX gibi bir Victron GX cihazı kullanarak yerel ve uzaktan izleme.

Akü Yönetim Sistemi

Özel akü yönetim sistemi (BMS), Victron Lithium Smart aküleri derin deşarjlara, aşırı şarj durumlarına ve yüksek sıcaklıklara karşı korur. Kritik değerler aşıldığında BMS, hemen harekete geçer: derin deşarj durumunda yüklerin fiziksel olarak bağlantısı kesilir ve aşırı şarj riski söz konusuysa şarj işlemi durdurulur. Yüksek sıcaklıklar, hem şarj hem de deşarj işleminin hemen sonlandırılmasına yol açar.

Akü izleme

Akü izleme fonksiyonu, Lynx Smart BMS’nin içinde yerleşik olarak gelir; akünün ayrıca izlenmesine gerek yoktur. Bluetooth aracılığıyla akü grubu bir GX cihazına bağlıyken VictronConnect ile ve ayrıca uzaktan izleme çözümümüz olan VRM ile izlenebilir.

Lynx Dağıtım sistemi

Bu ürün, 4 adet DC sigorta içeren modüler bir DC bara olan ve VictronConnect ve VRM’de sigortaların durumunu izleyen Lynx Dağıtıcısını ve dağıtım, sigortalama, akü izleme ve/veya Lityum akü yönetimini yönetmek üzere diğer DC bağlantılarını da sağlayan modüler Lynx bara sisteminin bir parçasıdır.

Victron Lithium harici aküler

Lynx bara sistemi Victron Lithium harici akülerin DC dağıtımı ve izlemesi için de kullanılabilir. Bu durumda, tüm diğer akülerin izlenmesi amacıyla Lynx Smart BMS’yi Lynx Shunt VE.Can ile değiştirin. Tüm Lynx modüllerine göz atın

Lynx Distributor

The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).

Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.

Lynx Distribution system

This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).

Tüm Lynx modüllerine göz atın
Sistem örnekleri

Güç tüketimi, yelkenli yatlarda dahi yata ve yat sahibine göre farklılık gösterir. Burada, bir yelkenli yat için İdeal Enerji planının nasıl görüneceğine dair, normal ve yoğun günlük enerji tüketimini içeren iki örnek bulabilirsiniz. İdeal çözümünüzü tasarlarken ve kurarken daha birçok faktörün devreye gireceğini lütfen unutmayın; Victron Profesyonelleri size bu konuda yardımcı olmaktan memnuniyet duyacaktır.

Bu detaylı tabloyu ve bölümün tamamını düzgün şekilde görüntülemek için modern bir tarayıcı kullanın.

Normal
Yoğun
8-12 metreye (26-40 ft) kadar yelkenli yat, 1-4 denizci
Aynı veya bir miktar daha büyük tekne fakat daha yoğun kullanım; evden uzakta daha uzun süre, daha fazla konfor veya kişi sayısı
Tüketim
Günlük enerji tüketimi
1,2 kWh
2,4 kWh
Pik güç
900 W
2800 W
Depolama ve tersine çevirme
Victron MultiPlus
12/500
12/1600
Veya bir jeneratör bulunması halinde Quattro
BatteryProtect
100 A
100 A
Ana akü
220 Ah 12 V Süper döngü AGM veya 100 Ah - 150 Ah 12,8 V Lityum
2 adet 220 Ah 12 V Süper döngü AGM
veya 200 Ah 12,8 V Lityum (ve 12/200 BMS)
Akü Yönetim Sistemi
Lityum: Lynx Smart BMS
DC Dağıtımı
2 adet Lynx Distribütör
BatteryCombiner
Cyrix 120 A (alternatöre bağlı)
Lityum için: 2 adet Orion-Tr Smart 12/12-30A DC-DC şarj cihazı
Cyrix 120 A (alternatöre bağlı)
Lityum için: 2 adet Orion-Tr Smart 12/12-30A DC-DC şarj cihazı
Üretim
Alternatör
70 A - 90 A
70 A - 90 A
Kıyı güç değeri 230 V
16 A
16 A
Galvanik İzolatör
16 A (metal olmayan tekneler)
veya İzolasyonlu transformatör 3600 VA (metal/alüminyum tekneler)
16 A (metal olmayan tekneler)
veya İzolasyonlu transformatör 3600 VA (metal/alüminyum tekneler)
Şarj
MultiPlus ile
MultiPlus ile
Güneş enerjisi
±160 W
±160 W
(mümkünse ideal olarak daha fazlası))
Güneş Enerjisi Kullanan Şarj Cihazı
(Smart) MPPT 75/15
Birleşik panel voltajına uyum sağlar
İzleme
Akü monitörü
BMV-712 Smart
Lynx Smart BMS
Uzatmalar
Mevcut uzatmalar
Cerbo GX ve GX Touch 50
Cerbo GX ve GX Touch 50
GX GSM modülü
GX GSM modülü
Tüm listeyi göster

Tarayıcınız bu bölümü düzgün şekilde görüntülemek için gereken son teknolojileri desteklemiyor. Modern bir tarayıcı kullanın.

Deniz enerjisi hakkında daha detaylı bilgi alın

Yerel bayinizi bulun

Yerel Victron Profesyonellerinden oluşan köklü küresel ağımız, karşılaştığınız güçlüklere yönelik ideal çözümü bulmanıza yardımcı olmaya hazırdır.

Dünya çapında yaygın servis ağımıza güvenin

Victron olarak müşterilerimize hızlı ve yetkin bir şekilde servis ve destek sağlanmasına çok önem veriyoruz. Bu doğrultuda, Victron Profesyonellerinden oluşan küresel ağımız en yüksek düzeyde teknik bilgi birikimine sahiptir ve onarımları en hızlı şekilde gerçekleştirmek için çalışır.

Bu sayede, varış noktanız neresi olursa olsun, yolculuğunuza başlayabilir veya devam edebilirsiniz.