Saha testi

PV Modülleri

Tekli, Çoklu, PERC ve İkili PV Modüller arasında gerçek dünya karşılaştırması.

Gerçek zamanlı veriler
-- -- Yerel saat
Kurulum tarihi: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Işınım
Romanya
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Toplam güneş enerjisi verimi: --

Split-cell

2500Wp --
Toplam güneş enerjisi verimi: --

Poly

2500Wp --
Toplam güneş enerjisi verimi: --

PERC

2500Wp --
Toplam güneş enerjisi verimi: --

* Bu birsaha testidir ve sonuçlar bu konudaki kuruluma özeldir,Sonuçlar çevresel etkilere dayalı olarak farklı olabileceği için kendi durumunuz açısından en iyi çözümün ne olduğunu lütfen araştırın.

Küçük Tekne

Yelken açmanın keyfini artırın

Tekneyi römorkundan çıkarmak ve denize yelken açmak tamamen büyüleyicidir. İster balık tutmaya veya su kayağı yapmaya gidin, ister birkaç günlüğüne adaları dolaşın, deniz yolculuğu özgürlüktür. Konu enerji olduğunda da aynı hissi ararsınız. Nerede olursanız olun telefonunuzu şarj etme ve en sevdiğiniz müziği dinleme özgürlüğü. Victron’un akıllı enerji çözümü, tüm küçük teknelere bu özgürlüğü sağlıyor.

İdeal Enerji planı

Hafta sonu bir arkadaşınızı balık tutmaya götürdüğünüzü hayal edin. Takma motor, teknenizi gölün ortasına kadar getirir. Günün avı, geceyi küçük bir adada kamp yaparak geçirmeden önceki akşam yemeğiniz olacak.

Bu yolculuğun keyfini konforlu bir şekilde çıkarmanıza yardımcı olacak İdeal Enerji planını düşünelim.

Tüketim

İhtiyacınız ne kadar?

Tekneniz küçük olsa bile elektrikli ekipmana ihtiyaç duyar. Teknedeki her şey DC ile çalışacaktır fakat telefonunuzu veya dizüstü bilgisayarınızı şarj etmek için bir AC çıkışına ihtiyacınız olacak. Elektrikli her şey belirli miktarda Watt harcar. Watt miktarını hesaplamak hikayenin yalnızca yarısıdır. Zaman da en az bunun kadar önemlidir. Teknedeki ışıklar için 100 Watt gerekli olsa da bunlar sadece sınırlı bir süre açık kalacaktır. Küçük bir portatif soğutucu ise 50 Watt harcayacak fakat sürekli çalışacaktır.

Bir fikir oluşturması açısından, “normal” ve “yoğun” kullanıma dayanan 2 sistem örneğini özetledik.

0,6 - 1,2 kWh / gün

“Normal” ve “yoğun” günlük tüketim profilleri. Daha fazla oku

Daha fazla oku

Örnek 1

Işıklar saatte 100 W kullanır fakat sadece günde 4 saat açıktır.
100 W x 4 s = 0,4 kWh / gün

Örnek 2

Portatif soğutucu ise saatte 50 W harcar fakat tüm gün çalışır (fiilen günde ½ soğutma)
50 W x 24 sa/2 = 0,6 kWh / gün

Depolama & conversion

Ne kadar enerji depolanmalıdır?

Motoru sürekli açık tutmak istemezsiniz. Bu, balıkları kaçırır. Çözüm, enerjiyi bir (ana) aküde depolamaktır; invertör de depolanan bu enerjiyi 230 V’ye dönüştürecektir. Akü kıyı elektriğinden ve yol boyunca alternatörden şarj edilebilir. Birkaç gün sürecek bir yolculuk planlıyorsanız akünüzün sizi kabaca 48 saat boyunca destekleyecek bir kapasitesi olduğundan emin olun.

x 2

Güçlü bir lityum akünün depolama kapasitesi, günlük enerji tüketiminin iki katı olmalıdır.

x 4

± %50 daha düşük olan deşarj kapasitesi nedeniyle, bir kurşun asit akünün depolama kapasitesi, günlük enerji tüketiminin dört katı olmalıdır.

Dönüştürme

İnvertör, ortalama yükü sürekli olarak karşılayacak büyüklükte ve beklenen pik elektrik akımına uygun olmalıdır; bizim invertörlerimiz bu konuda oldukça başarılıdır (ortalama 2 x sürekli akım).

Üretim

Enerji nereden geliyor?

Yolculuğunuz için gerekli olan enerjiyi üretmek için iki seçeneğiniz mevcuttur. Birincisi, marinada kıyı elektriği bulunur. Veya teknenizi eve bir römorkla götürürseniz garajda bağlantı sağlayabilirsiniz. Suda ise teknenin motorundaki alternatörü kullanabilirsiniz.

Enerji kaynakları

Akü şarj cihazı
10A - 30A
Alternatör
35A - 70A

Güç profili

Üretimle denge içinde olması gereken ve günlük enerji tüketimine dayanan kWh cinsinden normal ve yoğun enerji profilleri.

Ah depolama aküleri, kurşun asit aküler kullanarak kapasiteyi iki katına çıkarır.

Tarayıcınız bu bölümü düzgün şekilde görebilmek için gereken son teknolojileri desteklemiyor. Modern bir tarayıcı kullanın.

Komple sistem

Daha yakından bakış

Güç profili bir sisteme nasıl dönüştürülür? Ortalama küçük bir tekne için bizim önerimiz şudur.

Ana akü:

Yükleme

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Sistem örnekleri

Enerji tüketimi, küçük teknelerde dahi, tekneden tekneye ve tekne sahibinden tekne sahibine farklılık gösterecektir. İşte, küçük bir tekne için İdeal Enerji planının nasıl görüneceğine dair, normal ve yoğun günlük enerji tüketimini içeren iki örnek.

İdeal çözümünüzü tasarlarken ve kurarken daha birçok faktörün devreye gireceğini lütfen unutmayın; Victron Uzmanınız size bu konuda yardımcı olmaktan memnuniyet duyacaktır.

Bu detaylı tabloyu ve bölümün tamamını düzgün şekilde görmek için modern bir tarayıcı kullanın.

Normal
Yoğun
Açık motorlu tekne, balıkçı teknesi, su kayağı teknesi ± 6-8 m (19-26 ft).
Aynı tekne, fakat daha yoğun kullanım; evden daha uzak, daha fazla konfor veya kişi sayısı.
Tüketim
Günlük enerji tüketimi
0,6 kWh
1,2 kWh
Pik güç
400 W
900 W
Depolama ve tersine çevirme (invert)
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65 A
12,8 Lityum akü durumunda 12/200 BMS kullanılır
100 A
12,8 Lityum akü durumunda 12/200 BMS kullanılır
Ana akü
110 Ah 12 V AGM
Veya 60 Ah 12,8 V Lityum
220 Ah 12 V AGM
Veya 100 Ah - 150 Ah 12,8 V Lityum
BatteryCombiner
Cyrix 120A
Veya Lityum 12,8 V durumunda 12/200 BMS*
Cyrix 120A
Veya Lityum 12,8 V durumunda 12/200 BMS*
Üretim
Alternatör
35 A - 70 A
35 A - 70 A
Kıyı güç değeri 230 V
16 A
16 A
Akü şarj cihazı (kıyıdan)
12 V, 10 A ila 15 A Blue Smart şarj cihazı
12 V, 20 A ila 30 A Blue Smart şarj cihazı
Uzatmalar
Mevcut uzatmalar
Akü monitörü BMV-712 Smart
Akü monitörü BMV-712 Smart
Tüm listeyi göster

Tarayıcınız bu bölümü düzgün şekilde görebilmek için gereken son teknolojileri desteklemiyor. Modern bir tarayıcı kullanın.

Deniz enerjisi dünyasına dalın

Yerel bayinizi bulun

Yerel Victron Uzmanlarından oluşan sağlam küresel ağımız, zorlu durumunuz için ideal çözümü bulmanıza yardımcı olmaya hazır.

Dünya çapında yaygın servis ağımıza güvenin

Victron’da müşterilerimize hızla ve ustaca servis ve destek sağlanmasına çok önem veriyoruz. Victron Uzmanlarından oluşan küresel ağımızın en yüksek düzeyde teknik bilgiye sahip olması ve onarımları en hızlı şekilde gerçekleştirme taahhüdü vermesinin sebebi de budur.

Bu yüzden, varış noktanız neresi olursa olsun, yolculuğunuza başlayabilir veya devam edebilirsiniz.